انواع پسته در ایران

در ایران انواع گوناگون پسته به ثمر رسیده که مهمترین ارقام تجاری آنها عبارتند از :

 

پسته قزوین (کله بزی) :

منشاء آن منطقه قزوین بوده و در آنجا به نام پسته کله بزی معروف است. میوه آن بادامی شکل، ریز و دارای مغز نسبتاً سبز رنگ است. تعداد میوه موجود در هر خوشه بسیار بسیار زیاد است . اکثریت برگهای آن مرکب ۳ برگچه ای هستند .رقمی دیر گل بوده و اواسط مرداد قابل برداشت و از ارقام زودرس می باشد.

 

پسته فندقی یا اوحدی :

شکل ظاهری این نوع رقم، کروی و مانند فندق است و در میان دیگر ارقام ریزترین نوع پسته می‌باشد و بیشترین تولید این نوع محصول متعلق به شهرستانهای رفسنجان و زرند می‌باشد و قیمت آن معمولاً ارزان‌تر از دیگر ارقام است و می‌توان لقب (پسته اقتصادی) را به آن داد.

معمولاً قیمت این نوع محصول در رتبه 4 قرار دارد.

پسته کله قوچی :

شکل ظاهری شبیه فندقی و گرد است و با این تفاوت که این نوع رقم، درشت‌تر از فندقی است و لبخند این رقم به شما نسبتاً بیشتر و همچنین دهان کله قوچی نیز نسبت به فندقی بازتر است و مغز آن نمایان‌تر است.

معمولاً قیمت این نوع محصول در رتبه 2 قرار دارد.

 

پسته احمد آقای :

شکل ظاهر این رقم از محصول کشیده می‌باشد و همین کشیدگی باعث شده که این نوع رقم از فندقی و کله قوچی متمایز شود. این نوع محصول شباهت‌هایی به بادام دارد و تفاوت دیگر معمولاً لبخند کمتری به دو گونه ذکرشده قبلی دارد. ذر این رقم یک‌بر خندان هم می‌گویند چون در ظاهر این نوع از یک طرف خندان است. به دلیل سفیدی پوست استخوانی و قرمزی مغز، به (زیباترین پسته) هم شهرت دارد. قیمت این محصول زیبا معمولاً از فندقی بیشتر و به دلیل اندازه کوچک‌تر (انس بالاتر) ازکله قوچیاز آن پسته ارزان‌تر است.

معمولاً قیمت این نوع محصول در رتبه 3 قرار دارد.

 

پسته اکبری :

شکل ظاهری این رقم همچون پسته احمد آقایی کشیده و همین کشیدگی آن را از پسته فندقی و پسته کله قوچی متمایز می‌کند و تمایز آن از پسته احمد آقایی درشت تر و بزرگ‌تر بودن آن است و تفاوت دیگر نسبت به احمد آقایی دهان این نوع بازتر و از هر دو طرف خندان است و لقب دو بر خندان را از آن خودکرده است.
درشت تر و بزرگی و خندان بودن این رقم باعث شده که به عنوان (پسته لوکس) و مجلسی شناخته شود.

مطمئنا در رتبه‌بندی قیمت رتبه نخست از آن پسته اکبری است.

 

 

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top